Follow
När hjärnan löper amok
 
GAH typ FAAAN, SKIT; POTTA många ord kan sägas, och det syns inte utanpå när hjärnan löper amok. Att ha ångest, eller vad nu det finns för ord när hjärnan kokar över. När man inte kan tänka klart samtidigt som du tänker alldeles för mycket, det får liksom inte PLATS DÄRINNE. Alldeles för många är dom, tankarna, orden, de vill liksom ut, fast det värsta är att de är fast, därinne. OCH det enda du vill är att ta en vattenslang och rensa bort allt, skräp och gammal skit som ligger och liksom etsar sig fast i de där små skrymslena där ingen vattenslang i världen kommer åt.

Detta gör att det kryper i hela kroppen av frustration och irritation,, frustration av att inte kunna sortera utan det enda du vill är att det skall bli TYST, irriterad för att samtidigt som du är trött kan du inte vara still. EN helt omöjlig kombination egentligen.

Du får panik för att du inte orkar gå till jobbet, samtidigt så får du panik för att du inte GICK till jobbet, fattar ni det går liksom inte ihop, och där är den praktiska listmänniskan i mig, jag VET att jag är irrationell, samtidigt som jag inte kan bli av med alla tankar som snurrar och man känner sig, typ knäpp.
 
Det pratas så lite om depression och ångest ute i samhället idag, samtidigt som det pratas supermycket depression och ångest, eller främst om utmattningsdepression.. Det finns självtest på nätet, det delas inlägg och små smarta tips hur du ska tänka och leva för och må bättre, små fina tankar, och listor "10 tips för att veta om du håller på att gå i väggen" osv, allt lagom långt och förpackat så att vi ska hinna läsa utan att tröttna. 
 
OCH att läsa de där små tipsen, dela små fina tankeord om att leva här och nu funkar så länge som du mår bra!! SEDAN blir du bara förbannad, för man vet ju redan allt det där. Man vet att man ska ta dagen som den kommer, lyssna på sig själv och bla bla bla blättan bla.
 
Lite som att leva med lite lagom trivseldepression läs och dela detta så mår du bättre, men det finns inget trivsamt med depression och att prata om det så andra förstår är omöjligt, om de inte varit där själva, och detta kan ibland göra mig så himla trött, att man inte kan titta in i min hjärna och SE, SE den min brutna hjärna, för som dom säger, ett brutet ben kan man se och ta på, det gör ont, men när hjärnan har brutit ihop, kan ingen mer än du själv se.  
#1 - Per-Anders

För 12 år sedan var jag sjukskriven i 1,5 år för utmattningsdepression. Det var inte kul. Att vara fast i ett tillstånd man inte tar sig ur är både fruktansvärt jobbigt och frustrerande. Jag fick hjälp att bli bra tack vare medicin och KBT-terapi. Det senare upplevde jag som en jättebra behandlingsmetod.

Svar: Tack Per-Anders, har träffat en psykolog jag verkligen gillar som jag pratar med.
Ing-Marie
Ing-Marie