Follow
Nu är det snart jul


Nu så är det inte långt till jul sa min make häromdagen och visst snart Advent iallafall.  Vissa år kan man tycka att tiden bara rusar fram och man liksom "skit är det snart jul???" I år har jag inte alls den känslan, tycker detta året gått vansinnigt sakta. Antar att det börjas att plockas fram nu julpynt i affärerna nu om det inte redan finns massor av tomtar framme redan. Här blir det inget julpynt än på ett bra tag, så det så. 

En sak jag retat mig på i alla år, (förutom affärernas tidiga julpynt då) nu när jag ändå känner mig lite retlig kan jag ju ändå fortsätta på gnälltemat, är alla som sätter upp adventljusstaken alldeles för tidigt. Hos mig när jag var liten tändes stjärnan (för vi hade en stjärna) på första advent inte en minut tidigare. Har under åren ändrat tradition och tänder nu på fredagen helgen till första advent som de flesta andra. Men till min absoluta fasa ser jag folk tända redan söndagen INNAN. Hjälp vart är dagen samhälle på väg, tända stjärnan en hel vecka innan. Jaja jag säger då det.............

Fast egentligen vem bryr sig, var och en har sina traditioner, gäller bara att förstå att mina traditioner är inte dina och dina är inte mina. Om alla kunde förstå det och anamma det, skulle det inte finnas några krig, som den käre Joanthan sa om sin bror i Bröderna Lejonhjärta. Och ber om ursäkt för mitt taskiga humör idag, ska genast bättra mig. Ja glad midsommar då gott folk.