Follow
Skrivpuff: Manikyr

Fnissar lite lätt när jag läser temat för dagen, manikyr, ett ämne jag har NOLL KOLL om. Mina naglar de klipps när de är för långa och dessemellan händer just ingenting. Tånaglarna doch de målas varje sommar när det börjar bli dags att kasta av sig sockorna, men det var inte pedikyr det handlade om.

Jag jobbar med mina händer varje dag, jag kramas, jag klappas, jag håller i handen, jag hjälper, jag bytar blöja, jag smeker en trött kind, och jag tröstar en ledsen liten. Jag lyfter, jag leker och jag kladdar ner, grusar ner och geggar ner mina händer. Jag tvättar och spritar mina händer varje gång jag hjälper något att torka sig på toa, när jag bytat blöja, när jag snyter en en mycket snorig liten, liten näsa. Mina händer är mina  verktyg varje dag, För mig känns mannikyr dyrt och lyxigt och något som inte skulle hålla sig mer än några dagar i mitt yrke.

Men det här med manikyr och händer, själklart är det viktigt att ha rena fina händer, en servitris med smutsiga naglar blidde nog inte gammal i sitt jobb. Och en kassörska eller ett annat yrke där du ständigt visar dina händer visst uppskattar jag som kund att se då ett par fina händer med snygga välvårdade naglar, Så snygga händer med manikyr är helt ok, men det är VAD du använder dina händer till som är det viktigaste. Ge något en liten klapp på kinden vare dina händer har manikyr eller inte. 

Och för er som undrar, är jag förskollärare.
#1 - Ethel

Fint, ditt mittenstycke. Att använda sina händer till något vettigt, det är det som är vackert. För mig.

#2 - Charlotte

Fint. Förskollärare är antagligen en yrkesgrupp som inte gör manikyrister rika precis! Inte heller mammor...

#3 - Grå papegoja

Klokt skrivet om att använda händer till det som är viktigast.

#4 - Marie

Blir tårögd av mittenstycket.

#5 - Kalle Byx

Bra och tänkvärt.