Follow
Mitt liv på facebook om att redigera livet



Ja så har vi då alla våra liv på facebook eller i alla fall 3 290 620, dvs. 35,2% användare i sverige enligt länken. Jag är en av dom, jag skriver om allt möjligt och vet plötsligt att mitt kusinbarn i falkenberg har gått ner 2,5 kilo, trots att jag inte träffat henne på kanske 20 år. Vi har både kommit närmare varandra, för ja annars hade jag ju inte vetat att kära kusin gått ner 2,5 kilo, grattis förresten.

Samtidigt ska vi gilla än det ena än det andra, ogilla knapp finns inte och man låter helt enkelt bli att gilla otäcka saker som folk skriver, för inte vill man gilla att någon har magsjuka eller inte har sovit under natten. hur gör man då? Skriver ett litet beklagar, eller skiter i att se och tänker men var skriver den människan egentligen. Det bakas, det handlas, det leks, tvättas och jag vet inte allt, och ja jag gör lika dant. Man tycker delar länkar och bilder och det nya är instragram där kan du skicka bilder på din lunch (se ovan), om någon är intressed av vad jag har äitit så kan jag dela det.

Men mitt liv på riktigt finns inte på Facebook, det där jobbiga, det där som man inte vill dela med sig av, och tur är väl det, för inte vill folk läsa om när jag har diarée, är helt slut eller önskar att jorden kunde gå under så att man fick sova nån gång. Att man kanske skulle önska sig lite fler vänner, eller att man just nu verkligen HATAR sitt jobb, (om jag nu gjorde det)

Så mitt liv som det nu ser ut, är i en redigerad form på Facebook, jag läser njuter av att följa och se vad folk håller på med, skickar vänförfrågningar till människor jag är nyfiken på. Men någonstans funderar jag detta är ju ett låstasliv så VARFÖR är detta vårt liv på facebook så beroendeframkallande?
#1 - Maria Vernersson

Kanske just för att det är på låtsas (vet inte, jag är inte med). Gillar din lakoniska ton. Hälsa kusinbarnet och gratta!

#2 - Grå papegoja

Text som väcker tankar. Att det inte finns någon ogilla-knapp tvingar kanske fram en glättighet. Att skriva att man hatar sitt jobb kan vara farligt om det finns någon arbetskamrat som springer till chefen och skvallrar. Mitt i glättigheten så kan man stöta på personer som skriver otroligt intelligenta och läsvärda inlägg. Facebook ger en möjlighet att hålla kontakt med personer som man annars skulle förlora kontakten.

Själv har jag varit borta över helgen och inte haft tillgång till facebook. Jag saknade inte facebook en minut kan jag säga, men vad gör man så fort man kommer hem...?

Välkommen tillbaks till skrivpuff. Jag har för mig att jag läst dig förut. Tidigare hade jag mitt eget namn Pia och en vit bil på blogger men jag har bytt till en grå fågel istället.

#3 - Kalle Byx

Bra och tänkvärt.

#4 - Charlotte

Så sant, så sant. Men jag vidhåller att det finns en slags sanning därute, även bland det som inte sägs. Jag tycker facebook är ett fascinerande fenomen, rent retoriskt. Skulle vilja doktorera på det...fast det finns så många saker man skulle vilja doktorera på.

#5 - iris

Hm. Jag har valt att stå utanför. Men när barnet har åldern inne, går jag nog med, men det är inget jag ser fram emot.Men nog är det ett intressant fenomen. Själv har jag blivit Ruzzelberoende...

#6 - saqer

Tror att det främst handlar om bekvämlighet. Det är väldigt praktiskt att slippa tala med människor men samtidigt kunna uppleva att man har någon slags kontakt. - Ytterst ylig i regel, men ändå... Nånting är ofta bättre än ingenting, särskilt då i denna okomplicerade form.
Bra text.

#7 - Lisbeth

Gör min första bloggrunda på ett långt tag och ser att sommaren förflutit väl. Kan det var en lite baksmälla efter den som dykt upp? Det tar sin tid att fånga en hösten som är på intågande. Mmmmm Facebook ibland gillar jag att den finns ibland önskar jag att den aldrig uppfanns. Vart tog den personliga kontakten med besök och telefonsamtal vägen. Jag önskar också fler vänner i "riktiga" livet. De tunnades ut i och med facebook
Sänder lite kramar från mig till dig

Svar: skönt att ha dig tillbaka, sv. jo och för sig, fast samtidigt har jag just nu kontakt med männskor som jag aldrig hade haft kontakt med annars, allt från min kusin i Faleknberg till en ny vännina i Japan,
Ing-Marie