Follow
Fototriss: Monokrom
Söndag och återigen dags för fototriss, denna veckan var det monokrom som står för temat, och när jag såg det tänkte jag HJÄLP, detta ord hade jag aldrig hört talas om och trots att Helena förklarade ordet kändes det svårt, monokrom står för bilder i en färg, t ex svartvitt (som ju egentligen är en bild i olika gråtoner) eller sepia eller blåtoner, cyanotyp? Under morgonen kom solen fram och i svartvitt kom jag på att det "fula" kan ta sig väldigt vackert ut i just svartvitt, så gick upp i skogen bakom där jag bor. Solen letade sig fram och skuggorna letade sig ner. Och här har ni bilder på skräp i svartvitt, tycker det blev vackrare på mina bilder än det ser ut i skogen. En avhuggen stubbe gör inte så mycket i skogen den hör liksom dit. 



Men gamla rör och armeringsjärn



Eller en gammal avlagd bilddörr, 



Ja det ska väl inte direkt finnas i skogen men tur ändå för mig för nu har jag min triss klart denna vecka. 

#1 - Charlotta

Tänk vad man kan hitta ute i skogen. Skräpet duger i alla fall till att få fina foton, men visst skulle man hellre vara utan de bilderna?

Fint tolkad triss

#2 - Tant Marit

Vilken tur att du har ögonen öppna, för alla har inte förmågan att se skräpet som kan ge fin-fina bilder! Det gjorde du bra, riktigt kreativt!

#3 - Pialotta

Det blev riktigt bra ju :) Ibland så kan man tycka det verkar hur svårt som helst.. men så går det upp ett ljus :) Finns en hel del skräp som man stöter på under sina fotopromenader .. både ros o ris för vi som älskar att fota är det verkligen Ros :)

#4 - Cina via Gizmo

Tänk att till o med bråte kan bli fint i svartvitt. Fint.

#5 - Nett

Där fick du till det ändå.. :) Stämningsfullt!

#6 - Per-Anders

Fin tolkning. Bildörren är cool!

#7 - Oliver

Skräptogamerna passar riktigt väl in i dina naturbilder. Hoppas nu inte alla som ser det här börjar slänga skräpet i skogen. Bra jobbat!

#8 - Barnens Hjältar

Tack tack, det var himla gulligt sagt! Gillar din triss med :-)

#9 - Ingalill

Men en bildörr i skogen, hur tänker folk? Men fin triss fick du till :)

#10 - Pysselfarmor

Fin triss trots ditt HJÄLP så grejade du ju det!

Tänk förra helgen såg vi en bildörr långt inne i skogen. Ingen väg fanns på flera kilometers avstånd...undrar om dörrarna går dit själv..??!!

#11 - Jah Hollis

Det var väl inte så svårt?

Det blev ju en bra triss till slut. :-)

#12 - Mona

Vilka härliga motiv du hittade. Bilden med bildörren är jätteläcker.

#13 - Tinefis

Du fick till en superfin triss i alla fall tycker jag. Vackra motiv att fotografera i svart-vitt.

Ha en bra vecka!

#14 - julia

Tack så jätte mycket! :)

#15 - Axart

------du fick till en fin triss, och pekar också på något viktigt.



AX

#16 - Marie-Louise

Så vackert allt kan bli i svartvitt. En finstämd triss.

#17 - Anni

Jamen du har ju helt rätt, skräpet ser inte alls lika illa ut utan färg. Undrar om man kan göra så här hemma också? Ta på ett par svartvita glasögon och slippa se dammet?

#18 - Åke Blomqvist

Du tog verkligen med dig Helenas ord uti skogen. En fint lyckad tema har du fångat. Klart att det blev vackrare på dina bilder än i verkligheten för att det var någon som hade ögon att se :)