Follow
Firar ni Halloween?


Vem orkar fira halloween? Nu kanske jag är gammal och tråkig men kan inte riktigt förlika mig vid denna högtid, Visst kan vi ta in nya traditioner men på något sett har handeln försökt i många år att få folk att börja fira och ändå inte riktigt lyckats. Man säljer pumpa, spök och monster utstyrslar. Man visar hur man gör sin egen pumpalykta+hur du tar till vara innehållet och kan göra en mumsig pumpapaj. Hur många kan ärligt säga att man gör en pumpapaj varje år, inte i detta huset i alla fall. På sin höjd kan jag köpa en sådan där liten mysig prydnadsvariant bara för att den är fin.

När mina flickor vars små skulle det spöka ut sig, och de gick för att samla godis, men något bus hade de inte och speciellt många ungar kom inte heller och plingade på. Nu i affären hörde jag två pappor diskuttera att "köp för sjutton godis för annars har du hela trädgården full av ägg" öh jag brukar köpa lite extra godis men det brukar nästan aldrig komma någon. Ändå är det hysteri kring denna "högtid" som inte känns som vår, den är fortfarande för Amerikansk för att kännas rumsren, eller så är det bara jag som är tråkig.

Ändå har vi ju Sverige en egen godis högtid, där man klär ut sig och samlar godis, till  och med jag när jag var barn gick ut och fick godis och lite småpengar så gammal jag är. Och det är på skärtosdagen man klädde ut sig till häxa med kvarst och hukle och så cyklade vi till grannarna och önskade glad påsk, någon påskkärring har jag inte sett röken av på år och dar. Visst är det knepigt, vi ska introdocera en ny högtid somtidigt som vi glömmer vår egen gamla. JAJA nu finns det lite extra kexchokld här hemma om det nu skulle komma någon för ägg vill jag inte ha i min trädgård.
#1 - Barnens Hjältar

Ja vi firar Halloween men främst för att jag tycker det är roligt :-)

Älskar att fixa med rekvisita och spöka ut mig :P

#2 - Lotta

Jag tycker att det blir mindre och mindre firande av halloween. Jag för min del lägger inte så mycket energi på detta firandet.

Men en och annan pumpa brukar jag gröpa ur mest för att det ska lysa lite i höstmörkret. Nu längtar jag tills staken ska fram i fönstret. Då blir det ljust och fint :-)



Kram