Follow
Skrivpuff, Komma tillbaka


Har just fyllt 50 år och har skrivit en hel del om detta i min blogg. Åldersnoja får man ofta varje jämn födelse dag och har haft många i mitt liv.  Nästan varje gång man fyller jämna så har man sina nojor och om inte stora så små kriser. Man står vid en brytpunkt varje jämn födelsedag och just då stannar man ofta upp och funderar över livet.

Livet det liksom stannar aldrig upp, det går vidare vare sig du vill eller inte detta måste man inse annars får du det jobbigt. Har sammanfattat detta med de jämna födelsedagar jag upplevt till dags dato.

10 år, ja då finns inga kriser du lever livet och är bara just för tillfället glad för dina presenter, fast omgivingingen runt dig påminner om att jisses snart är du tonåring, men du nej du bryr dig inte.

20 år, Då kommer första krisen, plötsligt inser du att du är på  väg att bli vuxen, du lämnar tonåren bakom dig, samtidigt som du faktist är glad över att kunna gå till systemet helt själv.

30;  Ja då kom i alla fall min första pangkris ordentligt. Du kan inte längre gömma dig du ÄR VUXEN, kanske med barn och du börjar så smått fundera över, men herre gud är detta allt.

40 år: Nu börjar du känna dig gammal på riktigt, 40 herre gud, jag är ju på väg till MEDELÅLDERN, Har man inte haft den stora krisen vid 30 så kommer den bomb säkert nu. Det är nu du börjar fundera över den där drömmen jag alltid haft är det försent för den nu.

50 år, Ja där är jag just nu, ingen direkt åldersnoja, MEN kom på att nästa gång jag fyller jämt är det 60, och på något sätt känns det rätt gammalt. 

Så är livet och du befinner dig just nu HÄR, och det gäller komma tillbaka till NU och inse att imorgon ja det är då det.
#1 - Pia Karlsson

Insiktsfullt.

#2 - Anne

Ja tänk att sådär har jag också tänkt och känt trots att jag försöker intala mej att ålder bara är siffror. Gillar dina avslutande ord i texten skarpt!

#3 - Kalle Byx

Det är bara siffror. Och att stanna vid 10 är kanske inte heller så kul.

#4 - razaha

Jag har aldrig haft någon åldersnoja. Tre barns tillkomst och liv har överbryggat varje tanke som glidit in i skallen, och tryckt ned den i dyn innan jag hunnit känna efter.

Jag lever för dagen, imorgon är det ju inte ens säkert att jag lever.

#5 - saqer

En text som manar på det existentella blickfånget.

#6 - Britt-Marie

Nej nu får du ge dig;) Här sitter jag 60år, men inte visste jag att jag var gammal....är de så??

#7 - Mimmione

Haha man är som man känner sig och du är jätteung iallafall i sinnet precis som jag