Follow
Livet; Ett äventyr


Nu är det officiellt vår ute, iallafall om jag får bestämma. Det är riktigt skönt ute, och på gården njöt alla av vädret. Varje år i för mig 50 år har vårar kommit och gått och varje vår är ny med nya förväntningar och äventyr inför sommaren. Man tröttnar liksom aldrig på våren, vi väntar längtar och väntar på att ljuset och värmen ska återvända.  Kanske är det typiskt svensk vad vet jag, men då jag känner mig som svensk och har bott i detta kalla land hela livet så är jag vår och sommar människa. Inför hösten kommer andra plikter, jobb, slit och släp, man har en hel kall vinter framför sig och sommaren känns avlägsen.

MEN nu är det vår för att återkomma till det. För mig känns livet just nu som ett äventyr en vår för mig. Mina barn har börjat flyga ut ur boet och tankarna på vad som kommer sedan har börjat innfinna sig. Jag har redan börjat mina trevande steg. Livet som kommer efter barn är MITT bara MITT, jag kan tänka på saker jag vill göra. Det här med fotografering till exempel, JAG SKA gå en fotokurs, JAG ska börja tänka på att skriva mer, JAG ska avsluta min högskolekurs nu i vår, LIVET det har liksom bara börjat. Eller är det inte så att LIVET BÖRJAR efter 50, vad vet jag jag är inte där ÄN men i oktober är MIN stora dag, då fyller jag 50, och faktiskt trots allt längtar jag, för i framtiden finns hoppet och förväntan, i nuet är jag just nu, och båda behövs.
#1 - Pia

<3

#2 - SAQER

Inspirerande med din friska inställning till livet och möjligheterna!

Ett par detaljer: Jag tycker att du överanvänder "då" en hel del. Man kan tänka bort hela 6 av dom 7 som kom med här..! .."och jag har redan börjat", känns också som ett sånt exempel;)

#3 - mimmione

SV; såg det, missat alla då, har justerat det i texten för den som letar

#4 - Lisbeth Köhlqvist

Tack för din kommentar. Håller med dig.

Jag har ju gjort mitt 50-år och väntar på 55+

Hände väl inte så mycket men jag har blivit tryggare och säkrare med åldern. Min erfarenhet av utflugna barn är att navelsträngen sitter då in i helskotta hårt

#5 - Malin

Härligt glad du verkar vara :)

Jag skulle nog säga att livet börjar varje morgon man slår upp ögonen. Det är det som är så spännande - man får så många chanser att leva!

#6 - Charlotta

Rätt inställning. Efter barnen är det dags för "det egna livet" innan det är dags att ta hand om sina gamla föräldrar. (Jag som har en gammal mamma och en tonåring hemma bävar för att tiden emellan kommer att bli alltför kort, i mina värsta farhågor - som jag försöker slå bort - blir det inget mellanrum alls...)

#7 - Caroline

Hej!

vad roligt att titta in hos dig!

En glad och sprudlande text, skön att läsa!! Men, måste invända på en punkt, livet kan omöjligt börja vid femtio för jag fyller trettiofyra och det har sannerligen börjat för mig! ;-)

Lycka till med din fotokurs och ditt skrivande, vi delar samma intressen! Och jag hoppas jag får lov att både skriva och gå kurs inom kort!

kram Caroline

#8 - petri

Underbart att livet börjar vid femtio först.

Tio år kvar bara :)

bra och glad text

#9 - Lotta

Ingen mellantid här hos mig inte, blev farmor när jag var 43, då hade jag två barn hemma och så kom barnbarn nummer två när ja var 44 och så blev det två till. Nu när man har all tid att studera då är man för gammal enligt csn. Den där listan jag skrev en gång då alla fyra barnen var små om vad jag skulle göra när de hade flyttat den har jag inte ens börjat med ännu, som tur är så har jag friska föräldrar i 75+ åldern.

Men jag får ha datorn ifred och hur länge jag vill :-)

Ha en mysig fredagskväll!

Kram