Follow
Får kungen ha en egen inkomst?
Plötsligt har det blivit ok att granska kungen och kungahuset. I aftonbladet idag har man gjort en stor undersökning om kungens ekonomi, innan har som alla vet hans kärleksaffärerer varit på tapeten. Läser man inlägget visar det sig att kungen blivit rikare pga hans egendomar som han helt enligt gällande regler tagit inträde för och med hjälp av detta har han fått in 70 miljoner kronor allt enligt aftonbladet.

Nu kan man ju få tycka vad man vill om kungen och om vi ska ha ett kungahus eller inte, men så länge vår regering och det svenska folket väljer att ha vårt kungahus kvar, måste kungahuset ju liksom statsminister och andra höga ämbetsmän ha en inkomst, nu kostar det ju också att vara kung, man ska ta hand om slott, folk ska sköta slotten du måste resa och vara en repersentant för sverige, och då duger det inte att komma i en volvo med ett par slitna jeans och bjuda på en korv med bröd i en korvkiosk.

Visst ska man få granska kungahuset men rimligtsvis måste väl även kungen få ha en EGEN inkomst, utan att det är något konstigt med det. Sedan har vår käre kung även varit sparsam, 16 miljoner kronor blev över av pengarna som han fått av vår regering det så kallade apanaget, pengar som han ville använda till inredning av Haga slott, ett slott som inte ägs av kungen utan av staten, och visst är väl det bra att han är sparsam och eftersom slottet inte ägs av honom utan av staten är det väl också rimligt att staten betalar för renoveringen,. För inte vill väl jag betala renoveringen av grannens hus även om det är min dotter som kanske hyr det. Vad tycker ni? Får kungen tjäna egna pengar och isåfall ska hans bidrag av staten minska med hans inkomst?? Jag gillar i alla fall vårt kungahus och älskar att titta på nobelmiddagar och bröllop, att sedan kungen är människa som oss övriga dödliga är väl egentligen inte någon nyhet.
#1 - Daniel

Hmm svårt, e dock inte så intresserad men tycker dock att kungafamiljen representerar Sverige bra! Lyfter fram Sverige

#2 - Per-Anders

Hur som helst skulle jag inte vilja byta liv med Kungen. Han kan inte gå på ICA och handla själv, och han kan exempelvis inte handla något på Blocket. Trist. Då trivs jag bättre med mitt låginkomstliv. Jag har i alla fall en frihet att röra mig som jag vill.

#3 - Anna

Måste säga att jag är förskräckt över hur det har blivit i Sverige vad gäller journalistiken..visst ska man granska och man ska även granska kungahuset men nån jävla måtta får det faktiskt vara..kungen är ju människa först och främst...

Mkt åsikter och starka åsikter hos de flesta tror jag..åt det ena och andra hållet ;)

#4 - Lotta

Naturligtvis måste kungen få ha en inkomst, relaterat till det som anses rimligt. Jag vet inte vad som hänt, är det något som ligger i luften, nu ska det skrivas om allt. Jag skulle inte vilja byta med honom eller någon av de andra i kungahuset, möjligtvis hunden :-).

Bra inlägg!



Kram