Follow
Det här med NÄTKÄRLEK/NÄTHAT


Överallt på media pratas det om näthat och nätkärlek, kvinnor blir trakasserade på nätet av näthatare, INTE OK. Självklart måste man kunna avge sin åsikt även till kvinnor, men att det övergår till rena trakasserier med diverse hot är naturligtsvis oacceptabelt. 

Jag ser dock en pararell till förr i tiden, OCH VÄNTA jag har en poäng. Förr busringde man, man ringde till herr Storm på strandvägen, och bad honom hålla i hatten. När jag själv var liten fick även jag busringningar av andra "ungar" som ville vara roliga, dock tyckte inte jag att de var de minsta roliga. Men de den fördelen att de kunde vara ANONYMA. Detta var på den tiden innan nummerpresentatörens intåg och så fort den kom, så slapp Herr Storm på Strandvägen hålla i hatten och så även jag. För den som ringde visste, att de blev påkomna om de skulle ringa. 

IDAG, har påhoppen eskalerat och anonymt kan vem som helst sitta bakom sin dator och skriva vad skit om vad helst och INGEN I HELA VÄRLDEN, vet vem just DU ÄR. Därför har "håll i hatten", blivit betydligt grovare, grövre och till slut fruktansvärt. Helt i den anonyma världen där just den där näthataren kan känns sig trygg, spy ut sin frustration över någon som finns på andra sidan.  Någon man slipper möta, opersonligt och utan att egentligen inte tänka efter HUR mottagaren reagerer. 

Jag tror att det måste var självklart att skriver man kränkande ord på nätet SKA man anmäla och nätverken MÅSTE lämna ut IP-nummer. De har ju nu inte varit så villiga till detta, och drar på det hela rädda för ja VADÅ? Att bli av med ett fåtal näthatare? Är det någon brist? 

Om vi vanligt dödliga användare som tycker detta är fruktansvärt samlade oss, liksom den Arabiska våren och framförde universellt till dessa nätverksägare vad vi tyckte, SÅ SKULLE VI NOG FÅ EN FÖRÄNDRING. Vi är deras kunder de är beroende av oss. Reagerar vi gemensamt, så kommer det att hända saker, politiker fattar beslut och nätägarna kommer att inse att de måste reagera för att samhället ragerar. 

Visst kommer det alltid att finnas de som trakasserar oavsett men den där vanliga killen och tjejen i sin lya kommer liksom, de som ringde till herrr Storm att sluta skriva skit, för de vet att gör man det, så syns man.  
 
#nätkärlek till er alla