Follow
Troll i skogen med hjälp av kameran
I lördags när jag var ute med kameran passade jag på förutom då att fotografera svamp även leka lie med kameran och med objektivet. Utmaningen var att hitta troll, mina troll blev väl sådär, men att leka med oskärpa i bilden kan det bli riktigt spännande en hel del skräp med såklart, men det kan man ju kasta. I skogen i lördags var det inget solljus varav jag var tvungen för att få till bra bilder utan skakningar att höja iso och fick ändå se till att hålla kamera riktigt still och saknade faktist mitt stativ som jag inte fått med mig.

Men om man då låter iso vara kvar på det man brukar ha, för mig 200, samtidigt så minskar bländare (högre bländartal) och rör på objektivet för att få till en ordentlig skaking, JA om ni nu inte fattar ett dugg, så gå in på Gerts fotoutbildning han förklarar bättre än mig. Fast jag använder mig inte av dubbelexponering, (vet inte ens om jag har det på min kamera) Här är iallafall mina skogsbilder. I de två första bilderna zoomade jag med kameran och höll den still, i resten var det lite utav varje.

 
















Även om just ni inte hittar några troll blir det ganska kul bilder. Eller vad tycker ni? Jag ska nog leta efter mer troll nästa gång för detta var roligt, OCH som jag missade denna gång, underexponera bilderna något så de för en dunklare känsla.