Follow
Skrivpuff; Om ett undantag



Men ett litet undantag gör väl inget, du vet det är ju bara jag som får veta, hördu, snälla. Men, svarar jag, JAG vet ju. Men hallå, det gör väl inget du kan väl bara för denna gången. NEJ, svarar jag, jag vill inte, jag kan inte det går inte. JAG vet, det räcker för mig. MEN nu tycker jag faktiskt att du är tråkig, för en gångs skull så...........snälla..............ett litet undantag..............MEN, säger jag och tystnar...........jo men du vet bara idag, snälla......Sakta börjar mitt fokus, släppa, varför inte göra ett undantag, varför säger jag nej. Vänta säger jag, jag måste tänka. Ivrigt, ivrigt nickar hon huvudet, gör det, gör det, men du snälla bara idag, snälla. Jag lyfter blicken mot taket, varför säger jag nej, varför får hon inte. Jag tittar på vinflaskan i skåpet, tittar på henne väl sminkad, läckra skor med skyhög klack, mini kjol, och en liten svart top när jag ser henne ivrig, men ändå min lilla vet jag varför jag säger nej. Tillslut stänger jag köksskåpet, tittar henne i ögonen, Du ska var hemma vid tolv, inte en minut senare, flaskan är MIN, Du är bara 16 DU dricker inte, INGA UNDANTAG OK. Hon nickar efter en stunds fundering, OK hämtar du mig om det regnar, jag ger henne en kram, visst sötnos, visst ring bara.
#1 - Kalle Byx

Bra beslut. Bra skrivet.

#2 - Kalle Byx

Bra beslut. Bra skrivet.

#3 - Pia Karlsson

Bra skrivet om att vara tonårsförälder.

#4 - Anonym

Så är det verkligen att vara tonårsförälder! Det gäller att vara fast i sina beslut och att vara tillgänglig dygnet runt;)

#5 - razaha

INGA undantag:)

#6 - marmoria

Bra text!

#7 - drumalex

Bra...den sortens våndor vi alla har gått igenom...både som tonåringar och föräldrar...

#8 - Osloskånskan

Fint. En dotter som har en himla bra Mamma!

#9 - Caroline

Himlans bra text och beslut. Så svårt, så svårt!

#10 - Lotta

Så skönt att läsa :-), hur många gånger har man inte fått höra detta. Men jag gav mig aldrig och står för det jag har gjort. Det känns skönt att höra senare att man har varit en riktig mamma, trots att de inte tyckte det då.



Kram

#11 - Malena

Vacker text!