Follow
Ullared/Gekås i gång igen


Nu börjar återigen dokusåpan om ULLARED; eller som det heter i min värld "Gekås" i kväll i femman. Som gammal Ullaredsbo och FD anställd på Gekås har jag här lite Gekåskunskap. GeKås står för Göran Karlssons, Han startade upp butiken i en källare 1963, denna affär är jag för liten för att minnas men vet exakt var den låg. Strax därefter flyttade den till där  hamburgerbaren (mitt emot Gekås) nu ligger. DET kommer jag ihåg, jag minns en gång när jag kröp under en hel radda med silkiga nattlinnen, för en liten tös på en 4-5 år kändes de underbara och jag bad min mamma och köpa ett. Men i samma ögonblick jag börjar tjata, kommer då Göran in, kommer inte ihåg exakt vad som sades men minns att jag tyckte det var pinsamt. Jag har dessuton själv jobbat på Gekås och då under den tid då Göran fortfarande ägde affären, han var en mycket trevlig och naturlig chef, han gick alltid i jeans och en rutig flanellsjkorta. Nu har ju affären växt en hel del sedan dess och allt är minst 10 gånger så stort som det var då. Nu lite insider information.

1. KÖ är det faktiskt sällan, men de dagar man bör undvika är, lönehelg, juli och december. I juli gäller det att åka vid solsken för vid regn är affären full. I december passar mellandagar och början av januari bäst då det är full mellandagsrea i övriga affärer och det mindre folk på Gekås. Skolovsdagar är det också mycket folk.

2. Ha med dig STORA plånboken, allt är för det mesta MYCKET billigt på Gekås, men detta gör att du plockar på dig, mer än vad du gör i en vanlig affär. Tappa inte bort dig utan ha lite koll på hur mycket du handlar för DET kan bli en chock annars när du sedan kommer till kassan för att betala.

3. TA INTE MED DIG BARNEN, I alla fall inte de minsta under skolålder, det är jobbigt att gå på gekås, ta mått på de minsta och ha med dig måttband. Måste du ta med dig barnen se till att vara flera som hjälps åt så man kan turas om att handla.

4. TA god tid på dig, GEKÅS ÄR EN STOR AFFÄR... det tar tid att gå runt hela, vill man dessutom kolla in övriga affärern i Ullareds området kvävs mer än en dag. Det finns mycket mer än Gekås i Ullared.

5. Är ni ett stort sällskap och tänker handla mycket ta mer än en bil för man handlar lätt på sig och är man många blir det lätt trångt i bilen.

6. Kolla in Gekås hemsida, där finns mycket bra information och de har även en köbarometer http://www.gekas.se/
#1 - Per-Anders

Jag har aldrig varit till Ullared, men hört talas om folk i min närhet (Sundsvall-Timrå) som åker dit på sin semester. Själv känner jag mig inte så lockad att spendera semestern på ett varuhus.

#2 - Osloskånskan

MÅSTE ta mej dit en gång!

#3 - Lotta

Jag åker gärna till Ullared. Vi firade min 50 års dag där. Hyrde storstugan, badtunnor, bastubad, grillkåta och vi hade en mycket trevlig helg med massor av roliga inslag. Ullared är inte bara att springa i affären utan där finns en underbar omgivning med massor av roliga saker att hitta på i närområdena.

Tack för trevlig fakta!

Kram