Follow
Lax med nöttäcke


Ett himlans gott recept har jag hittat på ARLA det är lax med ett täcke av hasselnötter. Jag lovar att det blir en dundersucce som
du får göra MÅNGA gånger. Du behöver;

Ingredienser

4 port

600 g skinn- och benfri laxfilé
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk Arla® smör-&rapsolja
1 dl hackade hasselnötter
2 ½ dl Kelda® mellangrädde
rivet skal och saft av ½ citron
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl riven Kvibille® Svecia
2–3 squash, ca 700 

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Skär laxen i 4 portionsbitar. Salta och peppra. Pensla ovansidan med smör-&rapsolja och doppa i nötterna.  Blanda grädde, citron, vitlök och ost i en ugnssäker form. Lägg i fisken.  Stek i mitten av ugnen 10–15 min.  Hyvla squashen med en potatisskalare till långa tagliatellestrimlor.  Lägg dem i ett durkslag och häll över kokande vatten.

Strö över riven ost och garnera med citron vid servering. om man önskar tar man färsk pasta till istället för squash.

http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=23120
#1 - Josefin

Kvällsmat?

#2 - Cina

Men så gott.. Jag som precis hade tänkt laga till lite lax ikväll.. Dvs om jag pallar att ge mig ut igen i den eviga svinkalla blåsten.



Ha en fin helg

#3 - Selma

Det låter jättesmaksens.

#4 - Osloskånskan

Vi har haft lax idag, men inte så avancerad, låter gott!